Nagy lelkesedéssel mentem ma el az OKTV informatika alkalmazói versenyére, de ez az első két perc után valamiért teljesen elszállt…
Pár héttel ezelőtt megpróbáltam ugyanennek a programozói fordulóját is, ahol ugyan nem jutottam tovább, de tapasztalat szerzésnek tökéletes volt. Az alkalmazói versenyen a word, és Excel (vagyis a szövegszerkesztés és a táblázatkezelés) van főleg, így esélyt láttam a második fordulóba való bejutásra.
Tudni kell, hogy az OKTV (Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny) a középiskolák 11-12. évfolyama számára szól, ezért a kiemelkedő versenyzők (első 15-20 helyezett) az eredményük után plusz pontot kapnak az érettségin. Természetesen egyik verseny nevezésekor se merült fel bennem hogy eddig eljussak, (a fő cél a következő forduló lett volna), de az, hogy az alkalmazói versenyen esélyem se legyen elindulni, arra azért nem gondoltam. És mindezt miért? Mert olyan emberek ülnek az Oktatási Hivatalban (állítólag ők vezénylik le ezeket a versenyeket), akiknek semmi fogalmuk sincs, hogyan kell egy feladatot vakosítani.
A „vakosítás” abból állt, hogy a feladat szövegét kimentették txt-be, amiből pár dolgot idéznék:
„Formázza meg a szöveget a minta alapján” „A minta alapján készítse el a diagrammot…”, ez ment öt feladaton keresztül. Öröm az ürömben, hogy legalább a mintát odaadták jpg és pdf formátumban.:) Természetesen azt nem engedték meg, hogy az iskola adaptálja, mondván a feladatoknak egységesnek kell lennie mindenkinél.
Összeszámoltam, a 200 pontból legjobb esetben 50-60 pontot tudtam volna elérni, ezek excel feladatrészek voltak, és nem igényelték a minta használatát. A probléma ott kezdődik, hogy a beküldési határ 90 pont, így úgy döntöttem, hogy ezt nem erőltetem.
Nem tudom mi a jó megoldás. Lehet úgy nézni, hogyha nekem leírják, hogy „formázd meg Verdana betűtipussal ezt és ezt a részt, húzd középre, a betűméretet növeld meg, stb.”, akkor előnyt élvezek a látókkal szemben. Érdekes, ez pl. egy ECDL vizsgán nem jelent gondot, pedig az is ugyanezen az elven működik. Ott leírják, hogy mikor melyik formázást várják el, még így is rengeteg pontot lehet veszteni. Természetesen az iskola szólni fog, hogy ez így egyáltalán nem jó, de nem hiszem, hogy az adaptálókat/vezetőket ez nagyon zavarná.
Nem akarom sajnáltatni magam, és bizonygatni hogy ez egyáltalán nem fair, de egyszerűen nem tudom elhinni, hogy nem gondoltak bele abba, hogy egy vak ha megszakad se fogja látni a mintát!
Ráadásul lemondtam csomó délutáni programot, mindezt azért, hogy kemény tíz perc alatt átolvashassam a feladatokat, és megcsodálhassam a szebbnél-szebb mintákat.
Legalább esélyt adtak volna. Engem az se érdekel, ha ők úgy gondolkodnak, hogy „áh, úgyse jut be a harmadik fordulóba, adaptáljuk az elsőt másodikat, hadd mondhassa el ő is, hogy megpróbálta”. Persze ez sem jó álláspont, de egy fokkal jobb lenne a mostaninál.
Akit érdekel, annak szívesen elküldöm a feladatsort, egy élő példa arra, hogy hogyan nem szabad adaptálni egy ilyet.
Természetesen nem szeretném elvenni senkinek a versengési kedvét, de ezek szerint a jelentkezéskor érdemes ezzel a lehetőséggel is számolni. Ettől függetlenül nagyon optimista vagyok, jövőre van még egy utolsó esélyük helyrehozni a hibát!